Týrání zvířat

6. dubna 2008 v 16:43 |  Týrání zvířat
Na většině vysokých škol biologického zaměření jsou k demonstracím anatomie, fyziologie, atd.používána ve výuce zvířata. Asi si řeknete: "Co se dá dělat,jinak to nejde." Ale jak to, že na některých školách tojde i bez zvířat?



Žáby, hlodavci a kuřata jsou nejčastější tvorové využívaní k předvedení principů, které už jsou dávno známé. Je to i v dnešní době plné technických vymožeností potřeba? Je to etické? A co když studenti odmítají zabíjet a pitvat zvířata?



Možnost virtuální pitvy zajímavé, avšak drahé




V zahraničí na mnoha (a u nás na několika málo) školách jsou místo zvířat používány jiné metody nebo je studentům ponechána možnost výběru mezi pokusem se zvířetem a jinou metodou pokus se může udělat jednou, natočit a pouštět na videu. Existují počítačové programy, pomocí nichž může student "pitvat" zvíře virtuálně. To má tu výhodu, že se dá pokus v kterékoli části ukončit či zopakovat. Také jsou k dispozici modely končetin a orgánů z materiálů (něco na způsob silikonu), na kterých se dá naučit, jak správně dávat injekce nebo šít.



Další (i když poněkud dražší) alternativou je pitvání s využitím jakési trojrozměrné "myši" - počítačové periferie, která vypadá jako skalpel a přenáší do počítače svou přesnou polohu v prostoru. Student vlastně nic nepitvá, ale dívá se na počítač, do čeho (jakoby) řeže.



A teď si uděláme pár dřepů...



Některé věci si mohou studenti ukázat na sobě samých, například tělesné cvičení (10 dřepů) s následným změřením biochemických změn těla. A na určité biologické poznatky (např. zkoumání reakcí buněk) se mohou místo zvířat použít tkáně rostlin.



Cena těchto metod je různá, ale většinou stačí koupit je jednou - zvířata se musí kupovat stále a také nejsou zrovna nejlevnější, nemluvě o etickém aspektu věci.



Někdy to bez skutečné pitvy nemá žádný význam



Samozřejmě existují obory (např. veterina), kde se studenti musí naučit pitvat a operovat skutečná zvířata. V těchto případech se mohou použít mrtvá zvířata z veterinárních klinik nebo jinak uhynulá zvířata, která už stejně zemřela.



Potěšení z pitvy?



Špatné není jen zbytečné zabíjení živých tvorů. Další nevýhodou je to, že používání zvířat při pokusech studenty postupně znecitlivuje a otupuje, učí je, že život zvířete nemá žádnou hodnotu. Mnoho studentů nesouhlasí s tím, že musí pitvat zvířata. Ale berou to jako nutné zlo, prostě to nějak překousnou. Překonají své svědomí, nechuť a nesouhlas. Často ani neví, že mohou odmítnout, nebo si jednoduše nechtějí dělat problémy u kantora, který je pak bude zkoušet.



Na druhou stranu, hodně studentů má pitvy rádo a dokonce se na ně těší. Asi je to způsobené tím, že většina lidí vnímá zvířata jako věci, se kterými je možné podle potřeby nakládat, jak se nám lidem hodí. Bohužel na školách biologického zaměření je tento postoj studentům dost často předkládán. "Zvíře je tu pro naše potřeby, dělejte s ním, co chcete. Pokud se vám to nelíbí, jste moc citliví - zvykněte si nebo odejděte."



Můžeme odmítnout!



V mnoha případech je součástí požadavku na získání zápočtu účast na praktikách, kde se pitvají zvířata. V tom případě to studenti většinou řeší tak, že pokud není předmět povinný, raději si jej nezapíší. Pokud se jim ale opravdu příčí nechat kvůli sobě zabíjet zvířata, obětují raději možné znalosti, případně i celý studijní obor, i když by je jinak zajímal. Občas se i stane, že student raději opustí školu, kde mu učitelé odmítají vyjít vstříc. To není zrovna ideální řešení. Na těchto školách pak zůstávají jen ti, kteří jsou dostatečně otrlí a "drsní", nebo se jimi postupně stanou.



Tohle nesmíš, tohle musíš!



A co na to říká zákon? Na bezobratlé se zákon nevztahuje, ti podle něj zvířaty nejsou. Pokus s obratlovcem má student právo odmítnout a učitel ho nesmí nutit do něčeho, co dělat nechce, snižovat mu známku či ztěžovat získání zápočtu. Bohužel v praxi to tak nefunguje. Záleží na konkrétních učitelích, jak se k tomu postaví. S některými učiteli se dohodnout dá, někteří kategoricky odmítají jakoukoli změnu, ačkoli třeba ani o možných alternativách mnoho nevědí.



Student si za to částečně může sám



Problém je ale částečně i na straně studentů, kterým se moc nezamlouvá zabít a rozkuchat myš. Než by se ozvali, raději zatnou zuby a přemůžou se. Učitelé pak možná ani neví, kolik studentů by ocenilo možnost volby, a tak nemají ani motivaci snažit se něco změnit.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama